Apzināta ēšana: burvība ēst ar visām maņām – vienlaikus uzlabojot savu veselību!


Šis nebūs kāds dīvains rituāls, kas acumirklī rada brīnumus, bet gan prakse, ko sauc par apzinātu ēšanu. Un izrādās, ka tas ir vairāk nekā tikai moderni. Veids kā apzināti ieturēt maltīti, ne tikai ietekmēs katru tavu edienreizi, bet uzlabos Tu kļusi apzināts it visā ko dari. Apzināta ēšana pārprogramē mūsu prātu, tādā veidā mainot mūsu ēšanas paradumus. Ironiski, bet tieši šis prakses vienkāršība ir padarījusi to par izaicinājumu. Mēs esam kļuvuši daudzfunkcionāli savā uzvedībā, tādēļ arī ēšanas laikā mēģinam iespēt paralēļi darīt citas lietas. Šīs tehnikas izmantošana praksē var ievērojami mainīt jūsu veselību.

 

Attiecības starp apzinātu ēšanu un apzinātību

* Termins apzinātība ir salīdzinoši jauns, ko 90. gadu sākumā ieviesa Masačūsetsas Universitātes Medicīnas skolas pētnieks, lai mazinātu stresu. Tomēr tas ir balstīts uz dzenbudisma praksi un kļuva populārs Rietumos, pateicoties meditatīvajām un relaksācijas metodēm.

* Tas palīdz sazemēt prātu pašreizējā mirklī, kas var neizklausīties tik daudz, jo mūsu mūsdienu dzīve ir drudžaina un piesātināta. Mēs pierodam dzīvot autopilotā, cenšoties visu paveikt uzreiz. Šī ir labvēlīga augsne stresa pieaugumam, kas palielina mūsu nemieru un raizes.

* Kad mums izdodas nomierināt prātu, koncentrējoties uz vidi un tā brīža sajūtām, kurā atrodamies, viss sāk mainīties. Apzinātība var palīdzēt pārvaldīt sāpes, atvieglot miegu un mazināt trauksmi un depresiju. Lai redzētu paliekošus rezultātus, ir nepieciešama prakse, un tie paši principi attiecas uz apzinātu ēšanu.

 

Kā apzināta ēšana palīdz?

Gadsimtiem ilgi tie, kas praktizē šo metodi kā dzīvesveidu, ir ievērojuši uzlabojumus veselībā, un mūsdienu zinātne ir sākusi tos pierādīt:

* Mierīga ēšana, esot konkrētajā brīdī, ļauj labāk koncentrēties uz izvēlēto ēdienu, tādā veidā novēršost kaitīgos ieradumus ešanas laikā.

* Tas palīdz novērst emocionālo ēšanu, ja mēs izmantojam pārtiku kā attaisnojumu, lai mazinātu garlaicību, dusmas, vilšanos vai skumjas. Ir pierādīts, ka apzinātai ēšanai ir liela ietekme uz svara kontroli un aptaukošanos.

* Lai gan apzinātas ēšanas mērķis nav zaudēt svaru, fakts paliek fakts, ka saistība ar to, ko mēs ēdam, var zaudēt svaru, uzturēt svaru un samazināt dažādu veselības problēmu riska faktorus.

* Ir pierādīts, ka apzināta ēšana samazina pārēšanos un motivē uzturā lietot kvalitatīvu partiku, kas neapšaubāmi ķermenī rada labsajūtu.

Šo iemeslu dēļ apzināta ēšana tagad tiek iekļauta ēšanas paradumu ārstēšanā un terapijās.

 

Vai ir kāds īpašs diētas veids, kas mums jāievēro?

Nav svarīgi, kāda veida diētu jūs ievērojat vai nolemjat izmēģināt. Tam nav nekāda sakara ar kaloriju skaitīšanu vai uztura pieeju. Jūs varat izvēlēties veģetāru ēdienu, paleo, keto, Vidusjūru... jebko, ēdot apdomīgi!

 

Kāds ir vieglākais veids, kā panākt apzinātu ēšanu?

Cilvēkiem ar vidēji smagiem vai smagiem ēšanas traucējumiem nepieciešama attiecīgās jomas profesionāļa palīdzība, kas palīdzēs šajā ceļā atbilstoši veselības stavoklim. Tomēr tālāk ir norādītas dažas šajā tehnikā izmantotās darbības:

* Apzināties ēšanas pieredzi, pilnībā izmantojot visas maņas.

* Izvēlieties, ko ēst un kad ēst. Neēdiet grafika dēļ, ja nejūtaties izsalcis.

* Pirms ķeraties pie ēdiena, vispirms izdzeriet lielu glāzi ūdens un pagaidiet dažas minūtes.

* Tikmēr uzdod sev jautājumu: “Kāpēc es ēdu? Vai tas ir tāpēc, ka esmu patiesi izsalcis, vai arī man ir garlaicīgi,  esmu dusmīgs vai skumjš? Ja atpazīstat, ka kaut kas liek jums justies neērti, izmēģiniet citu darbību, piemēram, noskatieties videoklipu, kas jums patīk, dodieties nelielā pastaigā, izejiet saulē vai spēlējieties ar mājdzīvnieku. Ja vēl pēc tam vēlies ēst, tad ir istais brīdis maltītei.

* Veltiet laiku, lai paēstu, atrodot klusu vietu, kur izbaudīt šo pieredzi.

* Pirms ēdiena nogaršošanas aizveriet datoru, izslēdziet televizoru un izslēdziet mobilā tālruņa paziņojumu skaļumu. Ēšanas laikā nemudiniet sevi skatīties smieklīgus videoklipus. Atstājiet šo laiku ēšanai un  TIKAI ēšanai. Tas arī palīdzēs jums ēst mazāk.

* Izvēlieties pārtiku atbilstoši tam, ko vēlaties: īslaicīgu baudu vai papildu labumu jūsu ķermenim, piemēram, vairāk antioksidantu.

* Pagatavojiet nelielu porciju dažādus ēdienus. Nogaršojiet tos pa vienam, aplūkojot to krāsu un izskatu, ieelpojot to smaržu, sajūtot tekstūru un izbaudot katru kumosu.

* Nesteidzies. Labi sakošļājiet un ļaujiet ēdienam, ko ēdat, pārstrādāties. Kā jūs jūtaties pēc tā ēšanas? Vai jums vajag vairāk?

Svarīga ir kvalitatīvas partikas izvēle, piemēram, labas kvalitātes olbaltumvielu, probiotiķi, pretiekaisuma garšvielas, piemēram, kurkuma, vairāk šķiedrvielu un pietiekami daudz ūdens, ieviešana jūsu uzturā , var krietni uzlabot jūsu veselību. Apzināti ēdot mēs kļūstam par daļu no pieredzes, tādā veidā uzlabojot savas dzīves kvalitāti!

Tulkoja: Betija V.

Avots: shorturl.at/dxAYZ

PIEDALIES 9 NEDĒĻU APZINĀTĀ UZTURA NOMENTNĒ



Dalīties sociālajos tīklos: